Katedra fotografie FAMU

Boris Ondreička – PHARMAKON

Než začneme užívat nějakou látku, musíme vědět, nebo lépe, potřebujeme být informováni, k čemu je tato látka určena. PHARMAKON (dar boha Thoth = schopnost psát nebo v širším slova smyslu zaznamenávat) přestavuje jak vědomosti o látce (fluidu / ætheru), tak znalost látky jako takové, samovypovídající kulturní esenci (ousia, hylé, ylem). Poznatky (získané informace) o látce a látka sama o sobě nemusí být totožné – placebo efekt homeopatie. Informace mají nadřízenou pozici. Z tohoto hlediska můžeme mluvit o některých logopatických a/nebo grafopatických účincích zaznamenávání. Látka se může měnit v čase, prostoru, relačním kontextu (topos / diaspora… jed lze použít jako lék / lék lze použít jako jed). PHARMAKON je přechodná nematická pseudolátka.

Boris Ondreička (1969) je umělec, autor, bývalý ředitel umělecké iniciativy tranzit.sk, od roku 2012 kurátor v Thyssen-Bornemisza Art Contemporary ve Vídni. Jako kurátor rovněž spolupracoval na Rare Earth, Supper Club, Tomorrow Morning Line, Olafur Eliasson „Green light—An Artistic Workshop“ a 6 seasons of the frequence of spoken-word Ephemeropteræ, vše výše uvedené pro TBA21, Manifesta 8, Murcia, Cartagena, ES, Being The Future, Palast der Republik, Berlin, DE, Symposion / The Event, Birmingham, UK, Auditorium, Stage, Backstage, Frankfurter Kunstverein, DE, individuální projekty Lois & Franziska Weinberger, Stano Filko, Andreas Neumeister, Július Koller, Denisa Lehocká, Zbyněk Baladrán a další. V poslední době byl kurátorem projektů The Question of Will, OSF, Bratislava, SK and Empire of the Senseless, Meetfactory, Praha, ČR. Ondreička spoluzaložil Společnost Júliuse Kollera. Jeho umělecké projekty byly vystaveny v rámci Manifesta 2, Luxembourg, L, bienále v Benátkách (Česko-Slovenský pavilón a Romský pavilón), bienále v Taipei, Praze, Gjumri, Torinu, Anzengruberu, Aténách, Kyjevě, Jakartě; dále v MoMA PS1 NYC, USA, BAK Utrecht, NL, W139 and De Appel, Amsterdam, NL, Marres, Maastricht, NL, Smak, Gent, BE, Tramway Glasgow UK, Fondazione Sandretto re Regaudengo Turin, IT, Air de Paris, Le Plateau, a v Galerii Jocelyn Wolff v Paříži, F, uměleckých klubech ve Frankfurtu, Kolíně nad Rýnem, Baden Badenu, Mnichově, Würtenbergu, DE, Kiasma, Helsinki, FI, HKW, Berlin, DE, ACAF, Alexandria, EG, v slovenských a českých Národních galeriích, Secession, Mumok, Kunsthalle, TQ, Vienna, AT, Donaufestival, Krems, AT, Magazin 4, Bregenz, AT, a v poslední době na Alogorrhea v Galerii Kurzor v Praze, ČR (výstava dosud probíhá), jehož se jeho přednáška na téma PHARMAKON týká. Jeho uměleckou publikaci HI! lo. vydalo nakladatelství tranzit / jrp Ringier, CH; One Second / Out of Time nakladatelství Revolver, DE a brzy vyjde Spevník u nakladatelství Brak, SK. Ondreička je pravidelným dopisovatelem slovenského měsíčníku Kapitál.

Publikováno: 23. 4. 2018, Jan Maštera